Историята създава двойки
Един от аргументите в полза на тезата, че не би следвало да има Трета световна война, се крие в склонността на историята да създава двойки от аналогични събития, но много по-рядко тройки. Една такава тройка са разделянията на Полша от 1772, 1793 и 1795 година. Колкото до двойките, изглежда, че историята е искала да изживее съществените събития в два аспекта, женствен и мъжествен.
Нека да се убедим колко обилни са примерите за такива двойки.
В нашата история подобни двойки са Балканската и Междусъюзническата война (1912-1913), Юнското и Септемврийското въстание (1923), атентатите срещу царя в прохода Арабаконак и в църквата Св. Неделя (1925), убийствата на Стефан Стамболов (1895) и Александър Стамболийски (1923).
Вече неявно споменахме като такава двойка двете Световни войни. През втората от тях е имало две ядрени бомбардировки (на Хирошима и Нагасаки), а преди нея СССР и Япония са се сражавали при езерото Хасан (1938) и при Халхин Гол (1939). В статиите [1-2], които могат да бъдат намерени на този сайт, стана дума за трите двойки периоди на военни конфликти. В книгите [3], [4] и [5], намиращи се в свободен достъп на сайта на Project Gutenberg, пък е показано, че големите войни, водени досега от САЩ, се групират в 6 двойки:
- две войни на тяхна територия, Войната за независимост на американските колонии (1775-1783) и Гражданската война (1861-1865);
- две войни срещу испаноезични страни, Мексико (1846-1848) и Испания (1898);
- двете Световни войни;
- две войни против азиатски комунистически страни, Северна Корея (1950-1953) и Виетнам (1961-1974);
- две войни срещу страни, управлявани от диктатори, Ирак (1991) и Югославия, последната война се състоеше от две кампании, в Босна (1995) и в Косово (1999);
- две войни против мюсюлмански страни, Афганистан (2001) и Ирак (2003). Няма противоречие в това Ирак на Саддам Хюсеин да бъде разглеждан като страна на диктатура и като ислямска страна, той беше и едното, и другото.
Извън тези двойки остават войните с индианските племена, както и многобройните военни намеси на САЩ в Латинска Америка, в арабските страни и т. н. Интервалът от време между началата на двете войни от дадена двойка намалява от 86 години за първата до 1.5 години за последната. Това кара да се мисли, че Съединените щати в близко бъдеще няма да водят толкова значими войни (няма накъде повече да намалява този интервал). Освен това числото 12 носи в себе си елемент на завършеност – има 12 месеца, 12 зодии, 12 свещени животни в китайския хороскоп, денонощието има 24 часа.
А нека сега да погледнем към руската история и да видим нейните двойки и нейното число 12. От болшевишкия преврат от 1917 година насам Русия (в състава на Съветският съюз или не) е имала 5 двойки от последователно управлявали я мъже, първият от които е бил плешив, а вторият – перчемлия. По време на управлението на всяка двойка плешив-перчемлия се е случила двойка аналогични събития, свързани със смъртта на хора:
- за двойката Ленин-Сталин това са участията на Русия в Първата и Втора световна война, както и войните с Полша (1919-1920) и Финландия (1939-1940), страни, влизали до 1917 година в състава на Руската империя;
- за Хрушчов и Брежнев това са нахлуванията в Унгария (1956) и в Чехословакия (1968), две страни от източния блок;
- за Андропов и Черненко това е собствената им смърт около година след идването им на власт, смърт, която беше символ на предстоящия край на държавния строй;
- по време на двойката Горбачов-Елцин се случиха путчът от август 1991 и събитията от октомври 1993 година, и в двата случая вице-президентът (Генадий Янаев и Александър Руцкой) беше на страната на тези, които безуспешно се опитаха да свалят президента.
Става ли дума за двойката Путин-Медведев, трябва да отбележим, че това е първата двойка, в която двамата мъже си сътрудничат. Медведев беше президент през периода 2008-2012, след това отново беше избран Путин. Ако по някаква причина Путин престане да изпълнява функциите на президент, именно Медведев ще трябва временно да ги осъществява. По време на тяхното управление имаше две войни в Кавказ – в Чечения (1999-2009), всъщност започната от Путин още в качеството на министър-председател по времето на Елцин, и срещу Грузия (2008). Втора двойка войни може да се получи, ако след тази в Украйна започне и война срещу Казахстан. Това са двете бивши съветски републики с най-големи руски малцинства. Възможността да има война между Русия и Казахстан е обоснована по още един начин в статията [6], която може да се намери на този сайт (обоснована от гледна точка на географията и историята).
Нека отбележим, че в Казахстан руснак може да бъде началник само в случай, че сам е основал фирма. В последно време сред казахите все по-често се среща отчуждение от руснаците, отношение, основано на разликата между религиите (ислям и християнство), които двете основни етнически компоненти на това общество изповядват. Паралелно с това Турция търси сближаване със страните от Средна Азия на базата на сходните езици и общата религия, така че руските и турските интереси могат да се сблъскат в Казахстан. Ако проблемите с Казахстан, добре известни в Русия, не са се изляли досега в междудържавен конфликт, то е отчасти защото тези с Украйна касаят повече милиони руско население и защото е бил поставян въпросът за евентуалното приемане на Украйна в НАТО, което е в категоричен разрез с руските интереси.
С двойките Ленин-Сталин и Горбачов-Елцин за Русия започват съответно периодите на комунизма и на пост-комунизма. Налице е повторяемост на събитията, основана на аналогия, смесена често с контраст. Така например при Ленин и Горбачов империята (Руската или Съветският съюз) се разпада на няколко държави, от които само част се обединяват отново, но все пак в конфедерация с по-слаби връзки. След разпадането на Руската империя е образуван СССР, а след неговото разпускане се появи Съдружието на независимите държави и съюзната държава между Русия и Беларус. По времето на Ленин в Русия избухва Гражданската война (1918-1922), а при Горбачов и Елцин започнаха локални конфликти в Приднестровието, Абхазия, Южна Осетия, Нагорни Карабах и Таджикистан.
Тази повторяемост показва, че при пост-комунизма би следвало след двойката Путин-Медведев да има още една двойка плешив-перчемлия на държавното кормило на Русия. С какви двойки събития ще ги запомним, това предстои да видим. Може да се предположи, че Путин от периода на пост-комунизма, както Сталин от този на комунизма, ще остане в историята като държавен глава, при когото Русия е осъществила най-големите териториални промени.
Цитирана литература:
[1]. Владимир Петров Костов, Периоди на въоръжени конфликти.
[2]. Владимир Петров Костов, Периоди на въоръжени конфликти – 2
[3]. Vladimir Petrov Kostov, The Rules of History, ISBN 978-3-659-30512-2.
[4]. Vladimir Petrov Kostov, Les règles de l’histoire, ISBN 978-2-7563-1204-0.
[5]. Владимир Петров Костов, Правила истории, ISBN 978-3-659-38505-6.
[6]. Владимир Петров Костов, Русия и правилата на историята.
РЕКЛАМИРАЙ ПРОИЗВЕДЕНИЕТО
  КОМЕНТАРИ  (0)
Не са позволени коментари на Анонимни!
РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/smart/modules/News/language/lang-bulgarian.php:1) in /home/hulite/www/smart/modules/News/article.php on line 117

ВХОД В САЙТА